Moja jednostka pod koniec roku zakupiła dużą ilość środków trwałych i nie jestem w stanie przekazać do ubezpieczenia aktualnego wykazu.
Należy wówczas zgłosić (w terminie do 31.12.2024) do ubezpieczenia mienie z najbardziej aktualnym stanem środków trwałych. Po zakończeniu wszystkich operacji w ewidencji środków trwałych w styczniu 2018 roku można przesłać do TUW-CUPRUM dodatkowe e-Wnioski ubezpieczeniowe. W przypadku, gdy do ubezpieczenia zostaną zgłoszone środki trwałe, które uległy likwidacji, wówczas fakt takiej likwidacji również zgłasza się do Biura Ubezpieczeń Majątkowych i Osobowych – wówczas zostaje zwykle przygotowany aneks do umowy ubezpieczenia.
Czy muszę wysyłać wydrukowany, podpisany e-Wniosek?
NIE! e-Wnioski składamy tylko i wyłącznie za pośrednictwem systemu e-Wnioski.
Dlaczego nie mogę podejrzeć załącznika z wykazem mienia, który załadowałem/ am bezpośrednio z e-Wniosku?
Ze względów bezpieczeństwa systemu informatycznego TUW-CUPRUM oraz zachowania jego szczelności funkcja ta została zablokowana. Prosimy, aby zwracać szczególną uwagę na załączane pliki. W przypadku zatwierdzenia e-Wniosku z błędnym wykazem mienia należy skontaktować się z Biurem Ubezpieczeń Majątkowych i Osobowych.
Ile czasu można pracować w systemie e-Wnioski?
Na jednym wniosku można pracować przez dowolny okres (od zarejestrowania nowego wniosku do jego zatwierdzenia, czyli przesłania do TUW-CUPRUM). Po zarejestrowaniu nowego e-wniosku, aby nie utracić dotychczas wprowadzonych danych należy pamiętać o zapisywaniu wprowadzonych zmian (klikać w przycisk „zapisz”).
Jaki okres ubezpieczenia?
Generalną zasadą jest możliwość przyjęcia do ubezpieczenia od dnia następnego po dacie wpływu wniosku do TUW-CUPRUM. Należy o tym pamiętać szczególnie w sytuacji, gdy pracujemy nad jednym wnioskiem kilka lub kilkanaście dni. Wówczas przed zatwierdzeniem danego e-Wniosku należy wprowadzić poprawną datę, tj. dzień następny po dniu, w którym wniosek zostanie zatwierdzony.
Umowy ubezpieczenia z jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych zawierane są na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Zawsze końcową datą ubezpieczenia jest 31 grudnia (mogą pojawić się nieliczne odstępstwa, jak na przykład w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń turystycznych).
W jaki sposób ubezpieczyć moje mienie jeśli majątek mojej jednostki w części nie jest narażony np. na powódź a część jest ? (Zakres ubezpieczenia a ilość e-Wniosków i polis).
System e-Wnioski TUW-CUPRUM został skonstruowany w taki sposób, że za pomocą jednego e-Wniosku można zgłosić do ubezpieczenia mienia odpowiadające jednemu zakresowi (pakietowi zakresów np. ZP+PW+WO). Zatem jeśli dana jednostka posiada bardzo zróżnicowane mienie pod względem ryzyka może zdecydować się na ubezpieczenie swojego mienia na kilku odrębnych wnioskach. Trzeba wówczas pamiętać o tym, aby pod każdym wnioskiem znalazł się wykaz mienia dedykowany wyłącznie jednemu wnioskowi – nie ma możliwości dołączenia jednego wykazu mienia (np. przy jednym ze złożonych e-wniosków) dla całości ubezpieczanego mienia. Takie wnioski wówczas mogą zostać odrzucone.
Co mam zrobić jeśli w ciągu roku moja jednostka dokupiła nowe mienie i muszę je doubezpieczyć?
Należy po prostu zarejestrować nowy (dodatkowy) e-Wniosek, w którym należy wykazać wyłącznie mienie doubezpieczane. Okres ubezpieczenia takiego e-Wniosku – zgodnie z zasadą opisaną w pytaniu “JAKI OKRES UBEZPIECZENIA?” powinien rozpocząć się najwcześniej od dnia następnego po dacie zatwierdzenia e-Wniosku (wysłania do TUW-CUPRUM).
Co należy zrobić w przypadku likwidacji, sprzedaży lub innej formy zbycia ubezpieczonego mienia?
Należy wówczas przesłać do TUW-CUPRUM informację pisemną informującą o zlikwidowaniu (sprzedaży/ zbyciu) ubezpieczonego mienia. W piśmie powinny znaleźć się takie informacje jak
- nazwa zlikwidowanego-ubezpieczonego środka trwałego;
- numer inwentarzowy zlikwidowanego-ubezpieczonego środka trwałego;
- wartość (sumę ubezpieczenia) zlikwidowanego-ubezpieczonego środka trwałego;
- datę likwidacji/ sprzedaży/ zbycia;
- numer polisy ubezpieczeniowej.
Wykazy zlikwidowanych/ sprzedanych/ zbytych środków trwałych należy sporządzić osobno dla każdej polisy ubezpieczenia. Każdy wykaz powinien posiadać podsumowanie wartości (sumy ubezpieczenia). Dodatkowo wykazy należy podzielić:
- dla ubezpieczenia mienia od ognia i innych żywiołów na I i II klasę ppoż.
- dla ubezpieczenia sprzętu elektronicznego na:
- sprzęt stacjonarny;
- sprzęt przenośny;
- fotopułapki,
- sprzęt medyczny.